Jet lag v USA

Jet-lag je porucha, která vzniká narušením spánkového rytmu a potká každého, kdo cestuje do jiných časových pásem. Čím větší časový rozdíl, tím jsou příznaky jet-lagu výraznější.

Příznaky JET-LAG syndromu

Hlavními příznaky jet-lag syndromu jsou hlavně nespavost, podrážděnost, bolesti břicha, denní únava, ospalost, bolesti hlavy, nevolnost a napětí, u některých žen poruchy menstruačního cyklu.

Jet-lag nevyžaduje léčbu, naše tělo se postupně vrátí k normálnímu fungování. Většinou se do tří dnů upraví spánkový rytmus, i když tělesné příznaky mohou přetrvávat i déle, zhruba pět až sedm dnů.

Při déletrvajících potížích je vhodné podat melatonin hodinu před spaním. Návrat denního cyklu k normálu podpoří ranní vystavení světlu vyšší intenzity (nad 2000 luxů).



Kde koupit melatonin?

Melatonin je v České republice k dostání pouze na lékařský předpis. V USA ho ale můžete koupit volně, a to dokonce v drogérii, takže projděte regály plné různých vitamínových přípravků a určitě tam melatonin najdete. Cena balení se různí dle počtu tablet a množství melatoninu v jedné tabletě. Například my koupili jedno balení 180 tablet po 1 miligramu melatoninu za 6 dolarů.

Naše zkušenost s melatoninem?

Melatonin

Bohužel patříme mezi ty, na které působí jet-lag tím nejhorším způsobem. Velká únava během dne, probdělé noci, bolest hlavy, nechuť k jídlu (což není až ta zlé :-). Zakoupili jsme tedy dvě balení (na obrázku) a provedli testy přímo na sobě. A jakou jsme měli s melatoninem zkušenost?

V každém případě nám pomohl usnout. Do hodiny po užití (na lačno) jsme už zívali a vytoužený spánek se dostavil. Pravdou je, že jsme se v noci vzbudili, na nočním stolku měli připravenou další pilulku melatoninu, takže po chvilce jsme opět podřimovali. Oproti práškům na spaní jsme NEBYLI ráno unavení.

Výrazně se nám zkrátila doba návratu do “normálu”. Z původních našich obvyklých 7 dní trápení a ponocování na pouhé 2 dny, což jsme více než uvítali. Mírná únava, zejména v odpoledních hodinách, přetrvávala, ale se stavem bez užívání melatoninu se to nedalo srovnat.

Co se týče dávkování, tak na krabičce je vždy uvedeno “1 tableta před spaním”, a to jak u dávkování 5 mg/tableta, tak 1 mg/tableta. Takže si vyberte 🙂 Na webu jsme prošli několik článků a udělali kompromis. První dva dny 5 mg a další 3 dny jako “udržovací” kůru po 3 mg.

A závěr? Naše zkušenost s melatoninem je oproti očekávání dobrá a jeho užívání se nám osvědčilo, takže při našich cestách do Ameriky jej určitě opět využijeme. Pokud se rozhodnete pro jeho užívání, tak určitě přihlédněte k vašemu aktuálnímu zdravotnímu stavu a poraďte se s lékařem. Další informace o melatoninu najdete, pokud si do Google zadáte slovo “melatonin”, případně na těchto stránkách http://www.melatonin.cz/ , http://www.dobry-spanek.cz/circadin-klinicke-udaje

DOBRÁ ZPRÁVA

…pro ty z nás, kteří se chystají do Ameriky je, že lety do USA, tzn. na západ, jsou většinou snášeny lépe a příznaky jet-lag syndromu jsou mnohem méně intenzivní, než lety zpět do Evropy. Obvykle stačí jedna noc v USA a jste v pohodě.