Řídící páka v automatu v USA

Ve většině případů při zapůjčení auta v USA narazíte na automatickou převodovku. Pokud s jejím používáním nemáte zkušenosti, budou se vám hodit následující řádky.

CHYBÍ VÁM JEDEN PEDÁL POD VOLANTEM? TO JE V POŘÁDKU!

Nepropadejte panice, když zjistíte, že vám v zapůjčeném autě chybí pedál spojky. Pod volantem najdete pouze dva pedály – brzdu a plyn. Abyste je oba nesešlápli najednou, používejte k jejich ovládání pouze jednu nohu. Na to si dejte pozor.

Při první jízdě v autě s automatickou převodovkou budete mít stále potřebu sešlapovat pedál spojky a řadit neexistující řadící pákou. Každým vašim sáhnutím do prázdna připravíte pobavení pro osazenstvo auta. Nebojte, během pár minut si na automat zvyknete.

ŘADÍCÍ PÁKA

Řídící páka v autě s automatickou převodovkou

V autě řadící páku najdete, ale její funkci je naprosto odlišná od té, kterou znáte z aut bez automatiky.

Podle typu auta najdete řadící páku buď na místě mezi sedadly, tak jak to známe z našich aut, nebo vedle volantu.

Některé řadící páky mají tzv. palcovou pojistku (viz obrázek). Abyste mohli s pákou pohybovat musí být tato pojistka stlačena.

  • “P” – parkovací poloha – tuto pozici zařaďte v případě, že je auto v klidu. Abyste mohli přeřadit z polohy “P”, musí být u některých typů řídících pák klíček v zapalování otočen do polohy “ON”. Pokud chcete vytáhnout klíček ze zapalování musí být řídící páka v pozici “P”. Tuto pozici nepoužívejte místo ruční brzdy. Při zaparkování auta použijte ruční brzdu a zařaďte “P”. Jedno velké POZOR! Když přeřazujete z “P” do jiné pozice, mějte sešlápnutý pedál brzdy. V opačném případě se můžete nečekaně rozjet a způsobit škodu nebo i někoho zranit.
  • “R” – zpátečka
  • “N” – neutrál
  • “D” – jízda – jedná se o pozici, kterou budete nejčastěji používat. Auto bude automaticky řadit dle aktuální rychlosti auta.
  • “F” – jednička – při zařazení této pozice můžete brzdit motorem, což vám pomůže při sjíždění z kopců. Obvykle platí, že byste v této pozici neměli jezdit rychleji než 45 km/h (29 mil).